KILKA ZASAD JAK DBAĆ O ROWER, ABY JAZDA NA NIM BYŁA TYLKO PRZYJEMNOŚCIĄ

Czyszczenie

  • Optyczna czystość odgrywa przy czyszczeniu rolę podrzędną. Ważniejsza jest pielęgnacja części mechanicznych. Drobne usterki mogą Państwo łatwo stwierdzić.
  • W przypadku lekko zabrudzonego koła powinno się zastosować preparaty lekko myjące na bazie mydła. Po wysuszeniu przesmarować części ruchome.
  • Nie zaleca się mycia środkami pod ciśnieniem, ponieważ ciśnienie tłoczy wodę do uszczelnionych łożysk i może powodować rdzewienie.
  • W przypadku silnego zabrudzenia olejami, smarami lub smołą, powinno używać się środka czyszczącego z dodatkiem rozpuszczalnika tzw. ?odtłuszczacza?.
  • Do czyszczenia łańcucha istnieją również środki, specjalnie stworzone do odtłuszczania smarów łańcuchowych.
  • Po każdorazowym użytkowaniu roweru w czasie sezonu zimowego /wpływ soli/ dokładnie wyczyścić i zastosować środek antykorozyjny.

Łożyska

  • Łożyska należy sprawdzać regularnie i w razie potrzeby ponownie ustawić.
  • Wszystkie łożyska i linki rozkręcać co 3 miesiące, wyczyścić i nasmarowane ponownie zamontować

Łańcuch

  • Łańcuch i zębatki utrzymywać w czystości, odpowiednio smarować i 2 razy w roku kontrolować zużycie.
  • W odpowiednim czasie zmienić łańcuch /rowery wyścigowe po ok. 2000 km, MTB po ok. 1500 km/. Chroni to zębatki i jest tańsze niż ich wymiana.

Hamulce

  • Przy dobrze wyregulowanych hamulcach manetka nie powinna dotykać kierownicy. Klocki hamulcowe powinny w stanie spoczynku znajdować się blisko obręczy.
  • Klocki hamulcowe nie powinny być zużyte jednostronnie lub krzywo, powinny trafiać w środek obręczy.
  • Wymienić hamulce natychmiast wtedy, kiedy słyszymy metaliczny odgłos. Uszkodzone hamulce mogą doprowadzić do uszkodzenia obręczy. Możliwy skutek: niebezpieczeństwo upadku.

Koła

  • Koła regularnie centrować. Odchylenie/bicie boczne nie powinno być nigdy większe niż 0,5 mm ? efektem jest nierównomierne naprężenie szprych, co zwiększa ryzyko pęknięcia szprych.
  • Regularnie kontrolować ścieranie się gwintów obręczy. Jeszcze lepiej jeździć na obręczy ze wskaźnikiem ścieralności i wymienić ją, kiedy oznaczenie wytarły się.
  • Bieżnik opon sprawdzać regularnie pod kątem zużycia /niebezpieczeństwo pęknięcia opony/, w razie konieczności opony wymienić.
  • W przypadku upadku sprawdzić wszystkie elementy /kierownica, wspornik kierownicy, korby, pedały, koła, widelec i ramę/ i w przypadku uszkodzenia natychmiast wymienić. W czasie wymiany lub montażu proszę przestrzegać zaleceń producenta i stosować w miarę możliwości oryginalne części. Wtym zakresie również chętnie Państwu pomożemy.